20higashi-totsuka

SOCIAL ART MUSEUM Seibu Higashi Totsuka S.C. Gallery
(October~November 11, 2020)


Participated in ‘SOCIAL ART MUSEUM Seibu Higashi Totsuka S.C. Gallery’ put together by experimental welfare unit ‘Heralbony’. The exhibition was part of a regional revitalization art project where the walls of temporary scaffolding were decorated with art created by people with disabilities. Heralbony had held joint exhibitions in the past, but this was their first time holding a solo exhibition.
6 of GAKU’s pieces were displayed on the tarpaulin wall and after the exhibition, the material was remade into tote bags.

Coincidentally, Higashi-Totsuka is the city where GAKU was born. He lived there until he was 4 years old before he moved to Los Angeles. The Aurora Mall at Seibu Higashi Totsuka was built around this time.
“This exhibition is like a triumphant return for GAKU. I think that this story, the story of a hyperactive, non-verbal child becoming an artist and returning to his hometown for an exhibition, is what made this project so much more meaningful.
Even if it was by chance, displaying his work in the shopping mall that he used to run around in when he was a child, is a story that is unique to GAKU.” (Coco).

GAKU seemed to remember this city well and visited three times with Coco, perhaps out of nostalgia and happiness.
“Usually, GAKU wants to leave as soon as he’s done with his errand, but he was repeatedly going back and forth around the temporary enclosure where his work was displayed, and afterwards he took me around various floors. It was as if he was trying to show me around his old stamping ground. Like he was trying to share with me his memories with his parents, that time he ate at the food court, when he ran around the different floors and the rooftop.
It was an emotional event that gave me the opportunity to see a side of GAKU I hadn’t seen before. GAKU seemed so happy, eating at the same place, and running around on the same roof top. On the way back, he pointed towards the direction of where he used to live from the top of a pedestrian bridge.
“GAKU’s house!” he repeatedly exclaimed. Even though he was small and couldn’t communicate, he understood everything, and remembered everything.” (Coco).

SOCIAL ART MUSEUM 西武東戸塚S.C. ギャラリー
(2020年10月〜11月11日)

福祉実験ユニット「ヘラルボニー」が企画する、障害のある人が描くアート作品で仮囲いを彩る地域活性型のアート・プロジェクト「SOCIAL ART MUSEUM 西武東戸塚S.C.ギャラリー」に参加。今まで「ヘラルボニー」は複数のアーティストの絵を合同で展示してきたが、今回は初の単独アーティストによる展示企画となった。仮囲いのターポリンにGAKUが描いた6点の作品を掲出し、展示の後はトートバックに製造され販売されている。

実は、東戸塚はGAKUの生まれた街。ロサンゼルスに行く4歳までの幼少期を過ごし、ちょうどその頃できたのが、この西武東戸塚のオーロラモールだった。
「この展示会はGAKUの凱旋のようなもの。幼少期、多動で言葉も話せなかった子がこんなに立派になって帰ってきたという、そのストーリーにこそ大きな意味があったと思っている。偶然とはいえ、子どもの頃走り回っていたショッピングモールに自分の作品が飾られるという面白さが、いかにもGAKUらしいストーリーだ」(Coco)。

GAKUもこの街をよく覚えていたようで、懐かしさとうれしさからかCocoと3回も足を運んだ。
「普段、GAKUは用が終わるとすぐ帰ってしまうのだが、自分の作品が飾られている仮囲いの周りを何度も行ったり来たりを繰り返し、その後もいろいろなフロアに私を連れまわしてくれた。ちょっと得意げな様子から、きっと私を案内してくれたのだと思う。フードコートで食事をしたことも、屋上やいろいろなフロアを走り回ったことも、両親との思い出も…あの頃もちゃんと分かっていたんだよ、とでも言うかのように私に幼少期の思い出を共有してくれた。私の知らない時代のGAKUに会わせてもらえたような感慨深いイベントであった。そして、その頃と同じ場所で食事をして、同じ屋上で楽しそうに走り回っている姿は、いつも以上に輝く笑顔だった。
帰りがけにも歩道橋の上から、「GAKUのおうち!」と指をさしながら、かつて住んでいたのであろう自宅の方向を何度も教えてくれた。
幼かったけど、何も話すことはできなかったけど、走ってばかりいたけれど、でも何もかも分かっていた、何もかも覚えている、とでも言うかのように」(Coco)。

Logo GAKU