byGAKU-TBS

“Make the Earth Smile MUSEUM” TBS x Heralbony
(November 23, 2020~January 12, 2021)


3 of GAKU’s pieces were displayed at the temporary enclosure set up in Akasaka Sacas Square, the “Make the Earth Smile MUSEUM”, which was a collaborative project between TBS’s “Make the Earth Smile Week” and the experimental welfare unit ‘Heralbony’.
Two of the pieces were selected by TBS and upcycled into eco-bags that viewers can receive by applying through the program, and all three on display are sold as tote bags by Heralbony, just like in Higashi-Totsuka.

“As I thought in the previous exhibition at Gyre, GAKU’s art feels different when displayed alongside other so-called disabled art. I don’t know why.
GAKU’s paintings aren’t repetitive patterns, so it may be difficult to cut out a part of the art and create products like the other pieces ‘Heralbony’ usually works with. But I think that’s what makes GAKU’s paintings so appealing.” (Coco)

Nowadays, Coco sometimes feels that GAKU’s activities don’t have to stick to projects that have to do with welfare and disabilities.
“GAKU’s paintings don’t fall into any of the art categories I know of. So when asked, ‘What does it mean for GAKU to paint?’, I answer, ‘it’s GAKU’s way of communicating. It’s also the reason why there are many variations of the pictures he draws.
GAKU has a strong personality and is very sensitive, so there is a wide range of depth and breadth in the expression of the things that he feels with his five senses.” (Coco).

Of course, GAKU’s drawing became a tool that allowed him to be evaluated and have a sense of self-affirmation. However, more than that, painting is his daily conversation, and as his emotions grow, the range of his drawing is also expanding.
“Something really amazing happened recently. When GAKU and I were on the rooftop at dusk, GAKU said the lights of the passing cars were pretty. I was shocked because he had never expressed his feelings of anything that he saw.
I was excited to know that he had grown so much emotionally, and at the same time, amazed to know that he’s felt different emotions from his surroundings and storing them within, not knowing how to express them.
However, no matter how much GAKU grows every day, he is still severely autistic. He has to live with his strong impulsivity and obsessiveness towards particular things. There are many days where we have to fight through situations. That is our daily life.” (Coco).

Incidentally, the place where GAKU’s art was exhibited happened to be the place where TBS broadcasts their weather forecast, and GAKU was very surprised that his paintings appeared on TV, asking “What’s this!? Where?”.





「地球を笑顔にする MUSEUM」TBS×ヘラルボニー
(2020年11月23日~2021年1月12日)


TBSの企画「地球を笑顔にするweek」と福祉実験ユニット「ヘラルボニー」とがコラボした「地球を笑顔にする MUSEUM」にて、赤坂・サカス広場に設置された仮囲いアートミュージアムにGAKUの絵が3点展示された。そのうち2点はTBSに選ばれ、番組からの応募でしか手に入らないエコバッグに採用され、また展示された3点共が、東戸塚同様にヘラルボニーからトートバッグとして販売されている。

「以前の『ジャイル』の展示でも思ったことだが、いわゆる障害者アートの中に並ぶと、GAKUの絵は異質に感じる。なぜなのかその理由は分からないが、GAKUの絵はパターンが連続化されたものではないので、「ヘラルボニー」の活動のように絵の一部分を切取り製品化するには扱いにくい作家かもしれない。だが、そこにこそGAKUの絵の魅力がある」(Coco)

最近では、CocoはGAKUのアート活動を障害関係にこだわる必要はないと感じることがあるという。
「GAKUの絵は、私が知りうるアートの分類のどこにも入らない。では、「絵を描くことは彼にとって何なのか?」と問われた時、やはりこれはGAKUの毎日の語りかけだ、と。描く絵のバリエーションが多い理由もそこにある。それだけGAKUの人としての個性が強く、また感受性も非常に強いので、五感で感じ取った物事を表現する奥行きや幅が広いのだ」(Coco)。

もちろんGAKUが絵を描くことは、絵を描いて評価され自己肯定感を持つことができたというツールにはなった。だが、それ以上に絵はGAKUにとっての日々の会話であり、感情の成長と共に、描く幅がますます広がってきているという。
「最近、驚いたことがあった。2人で屋上から夕暮れを眺めていた時のこと、流れるように走る車のライトを見ながらGAKUが「車きれい」と私に言ったのだ。今まで何かを見て感じた自分の気持ちを伝えることは一度もなかったので衝撃的だった。ここまで心が成長してきたのか、と。
同時に、今までもずっとそういう感覚を持って日々暮らしてきて、いろいろなものをしっかり見てちゃんと自分の中に貯めてきたのだな、と。でも、日々成長を続けるGAKUがどんなに成長しても重度の自閉症である事には変わりはない。強い衝動性やこだわりと向き合いながら過ごす。いや、向き合うと言うより、立ち向かうという表現が正しいような場面も少なくない。それが私たち2人の日常でもある」(Coco)。

ちなみに、GAKUの絵が展示された場所は、たまたまTBSの天気予報の放送場所で、テレビに自分の絵が出ていることにGAKUは「what’s this!? where?」と、とても驚いたそうだ。

Logo GAKU