byGAKU-Setagaya

July ~ August 2020
Return to Setagaya Art Museum

>>日本語

GAKU’s second show at the Setagaya Art Museum was held in a space 4 times larger than his first exhibition, an impressive 170 square meters. Through his experience showing in New York, GAKU has grown and evolved tremendously as a painter, and 140 of his best works were presented.
Despite it being during the COVID-19 pandemic, the exhibition attracted more people than anyone expected. “GAKU’s drawing skills improve enormously with each large exhibition. His self-esteem has increased, and you can see it reflected in his art.
The more he draws, the better he becomes at expressing his inner emotions, and the more range he begins to show,” says Coco. “Every experience is just a stepping stone for GAKU and he continues to grow and evolve every day.”
Immediately after the Setagaya exhibition, for the first time, GAKU experienced creative block. “I can’t draw!” he said.



Until then, GAKU drew what he wanted to, where he wanted to draw it, then looked at the overall balance and filled in the space. But this time, he was told to think before drawing, something he hadn’t drawn before.
Coco recalls, “His hand was shaking. ‘Coco-san! Tell me what to do!’ he said tearfully. He asked for help again and again. I’d never seen him like that. GAKU struggled, but as a result, he came to understand the concept of composition. He’s becoming more self aware as a professional artist.” Coco wants to challenge GAKU even further.
What if he’s given a small canvas and certain conditions? How about using metallic paint? What will GAKU draw next? Coco can’t wait.

2020年7~8月 世田谷美術館で再び

1年前に世田谷美術館で開催した時の4倍の170平米で、NY個展を経てまた大きく進化したGAKUの作品140点を厳選して展示した。
コロナ禍の開催だったが、予想以上のたくさんの方々にご来場いただいた。「大きな展示会があるたびに、GAKUの画力は大きく上がっていく。自己肯定感が上がり、GAKU自身の心が成長して、それが絵に跳ね返っているかのようだ。
描けば描くほど、自分の内面を表現することが上手になり、絵の幅もどんどん広がってきている」(Coco)。そして、「GAKUにとっては、すべて単なる通過点でしかない。まだまだ成長過程なのだ」ということを痛感させられるという。
世田谷展を終えた直後、GAKUはキャンバスを前にして、初めて「描けない!」と苦しんだことがあった。

それまで、GAKUの描き方は、描きたい物を描きたい場所に描き、その後全体のバランスを見て空間を埋めていくというものだったが、何かを考えてから描こうと試みたのだ。今までとは違う何か、を。
「手が震えて、なかなかキャンバスに筆を下せない。『Cocoさん!教えて!』と泣きそうな顔で、何度も助けを求めてくる。GAKUがそんな姿を見せたことは、今までに一度もなかった。
はじめの筆をどこに置くべきか、GAKUは考え、苦しみ、その結果、今までにない構図という概念に気づいた。プロのアーティストとしての自覚がどんどん大きくなってきているのだろう」(Coco) そんなGAKUに、Cocoは今後、いろいろな実験を仕掛けたいと考えているという。
小さなサイズのキャンバスに条件与えて描かせたらどうなるだろう? メタリックの発色の絵の具で描かせたらどうなるだろう? GAKUは、次は一体どんな作品を生み出してくれるのか――Cocoは楽しみでならないという。


Logo GAKU