byGAKU Yurakucho OIOI 2020
(November 24~December 6, 2020)
15 large scale works were exhibited in a 160 square meter space at Yurakucho Marui. This was GAKU’s first solo exhibition at a commercial facility in Tokyo, but as many as 780 people visited in two weeks.
“Unlike a museum where people come for the purpose of looking at paintings, in Yurakucho Marui, people came who were not necessarily interested in art. Many of the visitors said they felt “tremendous amount of energy”, “the paintings made them feel happy”, and “there is so much variety to the art, it’s difficult to imagine that all of it was done by one artist”.
Hearing these comments, I became, once again, confident in GAKU’s talent.” (Coco).
Makoto Saito, a leader in the design industry, also visited the exhibition. We were honored to receive his comment that “the exhibition is a comforting space like being showered with pure power. It’s very refreshing and soothing.”
Another person familiar with art who came in a wheelchair said, “I normally don’t like to spend more than 5 seconds in front of a painting I’m not interested in, but I can look at this painting for hours. This is such a rarity,” and he enthusiastically asked about the process of creating each piece, and was very interested in GAKU’s personality.
The art born from GAKU’s free and original mind must have the power to open various doors, and not just the “doors of art” in people’s hearts.
During the exhibition, TBS (BS-TBS “Trend Search”) did an in-depth piece on GAKU, and was very busy.
“GAKU understands his role well and always does his best. GAKU is very mature in his own way and is trying to learn how to live and deal with his traits. While the pace of his learning is very slow compared to that of his ability to draw, he’s definitely making progress. And I feel he is enjoying this process and everything that is happening now. And it’s just as fun for me as it is for him Not only the drawing, but also just working together and spending time together is becoming more and more fun.
When GAKU faces difficulties due to his autism, it’s painful for me as well. But we face it and overcome it together.” (Coco).
Makoto Saito, a leader in the design industry, also visited the exhibition.
デザイン業界の巨匠・サイトウマコトさんをはじめ、多くの来場者が詰めかけた。
byGAKU Yurakucho OIOI 2020
(2020年11月24日〜12月6日)
有楽町マルイの160㎡のスペースに、大型作品を中心とした15点を展示。都内の商業施設では初めての個展となったが、2週間で780人ものたくさんの方々が来場した。
「絵を目的に来場する美術館の方々とは違い、有楽町マルイではアートに興味がない方々にもたくさん観ていただくことができた。そういう方々にも今までと同じように、「ものすごい熱量やパワーを感じる」、「元気をもらった」、「絵のバリエーションが多くとても一人の人が描いたとは思えない」という感想をいただいき、改めてGAKUの実力に確信を持った」(Coco)。
展示会には、デザイン業界の巨匠サイトウマコトさんも来場。「純粋なパワーのシャワーを浴びているような気持ちのよい空間。心が洗われる」とのうれしい感想をいただいた。
他にも、車椅子で来場してくれたアートに精通した方から、「興味のない絵の前には5秒以上はいたくないが、この絵は何時間でも見てられる。こういう絵にはめったに出会えない」と絶賛していただき、とても熱心に一点一点の製作の過程を質問され、GAKU自身の人柄にもとても興味を持ってくれた。一般的な美術の技法を知らないGAKUが生み出す自由でオリジナリティ溢れる発想から生まれた作品たちには、人々の中にある『アートの扉』だけでなく、もっとたくさんの扉をこじ開けるパワーがあるに違いない。
展示中は、TBSの密着取材(BS-TBS『トレンドサーチ』)もあり、GAKUは対応に大忙しだったという。
「GAKUは自分の役割がよくわかっており、一生懸命全うしてくれた。GAKUは彼なりにとても成長していて、年齢とともにうまく自分の特性と付き合っていくすべを学習しようといているのだと思う。その学習のペースは、絵を描く事に対してのそれと比べたら、とてもゆっくりだが、確実に進んでいる。そして、今起きているこの流れを彼はとても楽しんでいると感じる。GAKUが楽しんでいると、同じように私も楽しい。絵を描くことだけでなく、2人で活動すること自体がますます楽しくなってきている。同じように、GAKUが自分の特性ゆえの困難に向き合う時間は私も苦しい。だが、どんな時もいつも一緒にいよう!いる。それが私たちの歩み方だ」(Coco)。